Holi PHAGWA - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Lidewij Berg - WaarBenJij.nu Holi PHAGWA - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Lidewij Berg - WaarBenJij.nu

Holi PHAGWA

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

25 Maart 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Hoi lieve mensen, vrolijk pasen! Weer even een update van mijn leventje. Ik heb de afgelopen weken zoveel meegemaakt, dat ik eigenlijk geen tijd had ( nam) om eens al die belevenissen op te schrijven.
Nu heb ik een ontzettend lang weekend ( do tm ma) dus ben ik er maar even voor gaan zitten.
Twee weken geleden ben ik een weekend in Paramaribo geweest, echt weekend gevierd, ouderwets het uitgaansleven ingedoken samen met Kim en twee meiden die ik uit het ziekenhuis ken. Ontzettend leuk weekend gehad, veel geluierd, terrasje, winkelen, echt prima. ’s Avonds lekker uit eten geweest. In Nickerie zijn er maar weinig restaurants waar je echt gezellig zit. In de stad hebben we dus uitgebreid lekker gegeten, nagetafeld, en weer even wat westers eten naar binnen gewerkt.
Zondag was het erg slecht weer. Kim en ik zijn toen naar fort zeelandia geweest. Was wel interessant, kregen een rondleiding, wel eens goed om wat meer over de geschiedenis met Nederland te horen. Natuurlijk speelt er nu ook van alles rondom het fort met de rechtszaak die momenteel loopt hier in Suriname.
Anyway, genoten van het weekend, met de taxi weer terug, 3,5 uur rijden ongeveer. Ik dacht relaxed voorin te gaan zitten, ipv opgepropt op de achterbank. Maar de radio van de chauff bleek stuk te zijn, dus drie maal raden wie er de chauffeur kon wakker houden met social talk.. niks slapen dus!
Verder hard aan de slag gegaan, van het ziekenhuis, heen en weer op de fiets naar de stichting. Wel erg leuk dat de cliëntenkring zo divers is. Het is alleen wel opletten geblazen dat ik niet te hard van stapel ga lopen, want de tropentijd telt écht voor twee, de hitte vermoeit echt enorm. Gelukkig is het afreageren op de tennisbaan dan ook erg leuk! De week vloog voorbij, en voor ik het wist was het al weer weekend. Dat weekend ben ik in Nickerie gebleven. Vrijdagavond ben ik uit eten geweest met een groepje meisjes. ( allemaal bakra’s) We hebben nu zo langzamerhand een vast groepje gevormd met allemaal gezellige mensen. Daarna nog een potje gepoold, in het beruchte poolhouse van Nickerie. Dit is zo’n beetje de plek om s avonds heen te gaan, een potje te poolen en een biertje te drinken. Stelt echt niet zo veel voor, maar het is een leuk tijdverdrijf.
Zaterdag lekker bij het zwembad gehangen, ’s avonds hadden we een verjaardag van een van de vrouwen die hier ook tijdelijk werkt. Daarna zijn we in het theater nog naar een optreden van verschillende volksdansen geweest, erg leuk om eens te zien! Zondag ben ik met Kim, marijke, leontien en Janneke naar Bigi Pan geweest, (letterlijk grote vijver) een boottocht door het moerasgebied naar een groot meer. Ontzettend mooi, hele aparte natuur. Lekker weer, dus heerlijk in het bootje in de zon gezeten. Aan het eind van de dag nog een duik in het zwembad gedaan, en weer uit eten geweest! Koken schiet er een beetje bij in, het is vaak goedkoper, en makkelijker om wat eten te halen, of om uit eten te gaan! Het lekkere eten begin ik hier wel te ontdekken. Trouwens fiek, het gerecht met de cashewnoten is hier ook te krijgen!! :) verder staat de roti lijn al voorgeprogrammeerd in mijn telefoon, en is de saouto soep met een loempia ook een aanrader!
Daarop volgde een kort werkweekje, want donderdag begon hier de vakantie. Ik ben maar begonnen met studeren, want volgende week heb ik nog een tentamen!!
Overigens in geen tijden zoveel aan lichaamsbeweging gedaan, op vrijdag geeft een van de fysio’s in het ziekenhuis BOMMEN (bewegen op muziek) voor Bakra’s. Totaal afgemat, in de bloedhitte! Is ontzettend leuk, ze doet het heel enthousiast, ondanks het geklaag van de verzuurde blanke lichaampjes die bij de zoveelste buikspieroefening écht niet meer kunnen! Het is nu drie dagen verder, en ik heb van mijn kuiten tot m’n nek spierpijn!!

Dit weekend was wel een heel bijzonder weekend. Het stond geheel in het teken van de hindoestaanse feestdagen. Vrijdagavond was de holica verbranding. Overal werden brandstapels gemaakt van hooi en takken. Vervolgens werd er een heel ritueel omheen gedaan, een pandit ( soort geestelijke) begon eerst een heel bid ritueel, werden bloemblaadjes, wierook en een soort van kruiden verbrand. Vervolgens werd er een fakkel aangestoken en werd er rondom de stapel gelopen en ging de fik er in. Wij als hollanders waren natuurlijk razend nieuwsgierig hoe dat allemaal ging, dus we stonden er met onze neus bovenop, we mochten het van dichtbij bekijken, dat was heel tof! Uiteraard foto’s gemaakt, maar om het zo een keer mee te maken was echt wel bijzonder. Daarna hebben we het er nog even van genomen dat het weekend was, en zijn we gaan poolen en daarna nog naar de plaatselijke discotheek geweest.
Zaterdag was het Phagwa, het begin van een nieuw jaar, de avond ervoor worden de kwade geesten verbrand, de dag erna is één groot feest! De Hindoestaanse traditie om elkaar een ‘subholi’te wensen ( soort van gelukkig nieuw jaar) is door elkaar met gekleurd poeder te besmeren, of met parfum onder te spuiten. Je begrijpt dat wij als blanken volledig zijn onder gesmeerd, maar we hebben goed geïntegreerd, en zijn zelf ook met onze poedertjes richting de zeedijk gegaan om andere mensen ook ‘subholi’te wensen. Hele aparte ervaring, iedereen verzamelde op de dijk, om elkaar te ontmoeten. Op de weg er naartoe zaten families bij elkaar, iedereen was vrolijk, uitbundig én helemaal onder de kleurtjes verf! Eenmaal thuis was het een hele klus om alles weer van je huid af te boenen, ik heb wel een mooi t- shirt vol met verf als aandenken aan deze dag. ’s Avonds zijn we uiteraard weer uit eten geweest, en was er ’s avonds op de tennisbaan een feest georganiseerd. Er trad een band op, dus heb de hele avond lekker staan dansen.
Inmiddels is het pasen, dat leeft hier ook, alleen merk je daar niet veel van. Men gaat vooral naar de kerk, verder is er geen poespas omheen zoals in Nederland.
Inmiddels zit ik hier al weer een maand! Tot nu toe absoluut geen spijt dat ik hier zit, en op deze manier kan ik mij nog prima vermaken. We gaan misschien wel verhuizen, want Kim en ik hebben behoefte aan onze eigen kamers, de privacy is hier al gering, huizen zijn gehorig, mensen roddelen hier veel, houden elkaar ontzettend in de gaten, in vergelijking met het individualistische Nederland. Merk nu dat ik me hier toch meer ga settelen omdat ik hier nu echt woon, en daar hoort ook een eigen plekje bij. We zijn nu aan het rondkijken voor de beste optie, maar dat zal volgende maand wel gaan gebeuren.
Ook komen volgende week de andere psychologen, dus hebben we uitbreiding in ons team.
Verder zijn Kim en ik al heel braaf met ons onderzoek begonnen, de opzet is af, dus we kunnen waarschijnlijk na de vakantie beginnen met de dataverzameling!
Nou, ik ga een duik nemen in het zwembad, heb nu geen internet, dus tegen de tijd dat ik het kan plaatsen is het dinsdag, namelijk als ik weer op mijn werk ben. Oh pap en mam, de verjaardagspost is eindelijk aangekomen, post kan beter naar mijn werk ardes worden gestuurd, want daar komt vaker een postbode naar toe. Het adres zal ik nog even mailen.
Ik mis jullie wel soms enorm! Maar gelukkig wegen de heerlijke, mooie, leuke, spannende, en gezellige momenten er tegenop.
Heel veel liefs! Bosi’s en brasa’s Lied

  • 25 Maart 2008 - 19:54

    Suzanneke:

    hej lief

    wat een verhaaaal! leuk dat je zoveel doet en het naar je zin hebt, dat doet me erg goed!! en eindelijk fotos, die ga ik zo eens op mijn gemakje bekijken!!

    Veel plezier nog lieverd, mis jou ook!! kus

  • 25 Maart 2008 - 23:51

    Ilse:

    Hey lieverd!

    Een gelukkig kerstfeest vanuit Nederland (ja het was een witte pasen :S)!
    Ik verwacht nu wel dat je terugkomt als een tennisprof, dat begrijp je wel he?! ;) Zijn de salsalessen al begonnen?
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt,
    Enjoy en spreek je snel!

    Love you! Dikke kus Ilse

  • 26 Maart 2008 - 00:45

    Truce:

    Hi Lidewij,
    Wat een leuk verslag en wat beleef je veel. Wij thuis beleven ook veel, maar van een andere orde. Geniet maar van alles. Het is een ervaring om nooit te vergeten. We wachten weer op je volgende bericht. Liefs van allemaal.

  • 26 Maart 2008 - 08:56

    Sanne:

    Hai Lied!

    Klinkt allemaal erg leuk daar! En die hitte....ik wil op dit moment best wat van je overnemen hoor:) Dan mag jij wat sneeuw van mij. Nou meis, geniet ervan!

    Liefs San

  • 26 Maart 2008 - 11:31

    Tim:

    Hey allerliefste (ex) collega

    Eindelijk heb ik je dan gevonden want ik zat steeds op de site van kim te kijken of ik nog een berichtje van jou zag maar goed ik ben er.
    Leuk dat je het zo naar je zin heb en al zoveel van die leuke spannende dingen doet ( ik heb bij het inschrijven van mijn dochter je vader even gesproken). Mis je wel een beetje maar ach een half jaartje wat is dat nou spreek je snel en ik hou je nu in de gaten kus Tim x

  • 26 Maart 2008 - 18:11

    Rick:

    Zozo, mevrouw de avonturier, dat klinkt allemaal goed zeg. Je bent al flink ingeburgerd dus begrijp ik. Je hebt inderdaad echt veel meegemaakt. Je kan wel een boek gaan uitbrengen straks. Ik ben wel een beetje jaloers. Heel veel plezier en succes nog komende tijd.
    Kus

  • 27 Maart 2008 - 18:54

    Fiek:

    Hee lieverd!!
    Wat een verhalen! Ben echt blij dat je het naar je zin hebt! :D
    Je vermaakt je goed zo te horen! Hoe vorder je in de tennis? Straks kom je terug als prof ;) haha!
    Zo ben wel jaloers en niet alleen op het mooie weer, wat een luxe het heerlijke aardappelgerecht met nootjes haha!
    Nou meis, heel veel plezier! Wilde je binnenkort ff een kaartje sturen, maar dat kan zo te zien beter naar je werkadres worden gestuurd?? Let me know!!
    Liefs en kusjes voor jou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Nickerie

Lidewij

Actief sinds 19 Feb. 2008
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 10927

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: