witje is niet meer zo wit! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Lidewij Berg - WaarBenJij.nu witje is niet meer zo wit! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Lidewij Berg - WaarBenJij.nu

witje is niet meer zo wit!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

16 April 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

dag mensen van het goede leven, alweer wilde ik mijn stukje beginnen met te vertellen hoe snel de week voorbij is gegaan, maar laat ik dat nu eens overslaan. besefte me vandaag dat we ons volgende week alweer moeten melden bij de vreemdelingenpolitie, wat betekent dat we hier alweer bijna twee maanden vertoeven.

even een update van vorig weekend. de weken zien er door de weeks namelijk vrijwel hetzelfde uit, althans, het bestaat voornamelijk uit werken, en daar kan ik niet zoveel over vertellen op deze site. Ik zit er wel steeds meer in, de gesprekken verlopen beter en leer steeds beter vooruitgang te boeken in de behandelingen. wel sta ik nog vaak genoeg voor onzekerheden en zit ik met mijn handen in het haar over bepaalde zaken, maar nu we een team met de andere twee psychologen vormen komen we er meestal wel uit! ja, dat is nog eens wat anders dan een meekijkstage bij de bascule!

wel bijzonder de afgelopen week was mijn salsales!! Ik vond het helemaal fantastisch, dansen ligt dan toch iets meer in mijn straatje dan het spartelen op de grond werkend aan de buikspieren ( lees bommen) we hebben de basispasjes geleerd, helaas zijn er niet zoveel mannen, dus wordt het moeilijk om met partners te leren dansen, we gaan vooral meer met de techniek bezig zijn (nu ik deze laatste zin terug lees, merk ik dat deze zinsopbouw typisch surinaams is.. neem het al aardig over!!)
deze week waren de jongens van het internaat waar ik soms ben meegenomen door een van de meiden die daar werkt, dus kunnen we misschien toch met partners dansen!! (welliswaar wat kleiner/jonger, maar ach, je moet klein beginnen he!)

het afgelopen weekend ben ik weer naar de stad geweest, beetje de gebruikelijke weekend dingen gedaan, stad hangen, eten, biertje, terrasje. 's avonds hebben we gezellig aan de waterkant gegeten, daar staan allemaal tentjes met eten, en kun je overal wat lekkers kopen. dit keer dus even niet decadent uit eten, maar wel echt surinaams.
zondag was een ontzettend leuke dag. we zijn gaan fietsen langs de plantages, we zijn een hele dag onderweg geweest. heel leuk om nu ook eens de koloniale plantages in het echt te zien, in plaats van alleen te kennen uit de verhalen. het was een hele mooie omgeving, we zijn o.a langs nieuw Amsterdam, plantage marienburg en frederiksdorp gefietst.het was een heel gebeuren, acht meiden op een fiets, vanaf paramaribo in een bootje naar de overkant van de surinamerivier, inclusief de acht fietsen. eenmaal aan de overkant met onze tocht begonnen, ontzettend warm, maar wel de moeite waard. met hier en daar een tussenstop om ons vochtpeil bij te vullen hebben we ons de hele dag zoet gehouden. bij marienburg krgen we een rondleiding van een oud medewerker van de plantage, hij wilde maar wat graag zijn verhaal kwijt. uiteindelijk bleek het verhaal niet zo heel interessant,aangezien de rondleiding voor het grote gedeelte bestond uit een oude vervallen suikerfabriek, waar niets meer van over was gebleven. tijdens dit uitgebreide verhaal ( want ja, er werd tot in detail beschreven waar vroeger welke machine er HAD gestaan) werden we ook flink afgeleid door een bedelaar die maar wat graag zich met ons wilde bemoeien. uiteindelijk stonden we al proestend onze lach in te houden om maar beleefd te blijven luisteren.. anyway, overgestoken met een bootje naar frederiksdorp, waar heerlijk voor ons is gekookt en hebben we heerlijk hebben gegeten. terug zijn we toch maar met de boot gegaan, iedereen had zadelpijn, was moe en had zich verkeken op de weg terug. dus weer alle fietsen in het bootje.
kortom, een heerlijke dag. Nu is het normale leven weer volop aan de gang,
ik zit braaf thuis te wachten op mijn skype dates suus &nouk, maar ze laten me mooi barsten!! lekker meiden, zijn jullie me nu al vergeten ??? :)

de kaarten zijn aangekomen van fiek, nouk en suus!! super bedankt lieverds! het is echt heeeel leuk om wat persoonlijke post te ontvangen!!!
Jeroen: fijne verjaardag morgen, ik bel je!

heel veel liefs, en ik denk veel aan jullie allemaal.

  • 16 April 2008 - 20:17

    Date Suus & Nouk:

    Nooo swa waar ben je dan... we zitten omi lang te wachten op jou dushi!
    :(

  • 01 Mei 2008 - 11:32

    Truce:

    Hoi Lidewij,
    Net je verhaal gelezen. Ik zag dat hij al eerder was gekomen, maar Kirsten en ik, moeten samen de pc delen en dan zie ik het soms later.

    Fijn dat je zo fijn werk hebt. Wel moeilijk maar interessant ook. Vanmorgen je vader ook nog even gesproken en hij bevestigde dat je het erg naar je zin hebt in Suriname.

    Dansen gaat je goed af, dus ik begrijp dat het salsadansen je goed deed.

    Je beleeft veel en Suriname is een mooi land, dat hoorde ik al eerder van een mede zanggenoot die daar ook haar studie mocht afronden.

    Van een persoonlijk mailtje is nog niets gekomen. Nu zijn de kinderen weer vrij en dan vragen die ook weer hun aandacht.

    Maar je houdt het tegoed. Geniet maar met volle teugen van je verblijf daar. Ik lees heel graag je avontuur.

    Dag lidewij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Nickerie

Lidewij

Actief sinds 19 Feb. 2008
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 10923

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: